תזמון, מיקום, איכות ודיוק – אלו המרכיבים הנדרשים לחיתוך מושלם בדלת האחורית. עומר אריאן מתחיל את הטור השבועי שלו באייזק ניוטון ומסיים בגיא פניני
--- מאת עומר אריאן ---
ב-1687 פרסם אייזק ניוטון את חוקי היסוד על פיהם פועל הטבע כולו. השלישי מביניהם, החוק השלישי של ניוטון, טען שהעולם כולו מושתת על יסודות של פעולה שגוררת אחריה תגובה. פעולה מתרחשת - תגובה נגררת. חוק הפעולה והתגובה הוא מכונה. אז אולי לא לכך התכוון ניוטון, אבל הוא פחות או יותר הסביר את דרכו של הכדורסל. פעולה ותגובה.
אם תחשבו לרגע, זה כל מה שכדורסל מתבסס עליו. גם ברמת המאקרו כאשר קבוצה מעלה למגרש סקורר אימתני והמאמן הנגדי מזניק מיד מהספסל את השומר הטוב ביותר שלו כתגובה, אבל גם ברמת המיקרו כאשר שחקן מזהה עייפות, בלבול או שאננות מההתקפה ומנצל זאת כדי לחטוף כדור כתגובה. לזהות את הפעולה ולבצע תגובה מתאימה. זה כל הסיפור.
מי שמצליח לבצע את התהליך הזה נכון – החל מזיהוי הפעולה, עד התאמת התגובה המתאימה והוצאתה לפועל – זוכה בכל הקופה. על כך נשען כל הכדורסל. השחקנים הטובים יודעים לצפות מראש מה יהיו הפעולות ולכן מכינים תגובות מתאימות ומבצעים אותן בתזמון נכון ובאיכות ראויה. אבל אלו המצוינים מזהים בזמן אמת את הפעולה המפתיעה, והאינסטינקטים שלהם הם אלו שמזיזים את שרירי גופם וגורמים לתגובה הטובה ביותר לצאת לפועל. אחד מאלו, הוא גיא פניני. ודרכו, בחרתי להדגים בטור הקרוב את מושג הבק-דור. דרך אומן הבק-דור.
הבק-דור היא פעולה במסגרתה שחקן ללא כדור חותך לכיוון הסל מאחורי גב השומר שלו. כך, השומר המנוטרל, שלא רואה את החיתוך ולא מסוגל להגיב בזמן, נותן יד חופשית לשחקן להתפנות ולהשלים מהלך של שתי נקודות מתחת לסל. ברור שבשביל לבצע את הבק-דור צריך להיות אומן - החיתוך מהיר והסיטואציה דורשת לנצל מצב ומנח חד פעמי של השומר שלא יחזור בשנית. הטיימינג, המיקום והאיכות של המסירה צריכות להיות מדויקות כדי שהבק-דור יהיה אפקטיבי.
מתי נרצה להשתמש בחיתוך הבק-דור? אם נשתמש לרגע בתרגום המילולי של הבק-דור, דלת אחורית, אז מדובר בדיוק באותם מצבים בהם כוכב הסרט משתמש בדלת האחורית של הבניין בו הוא חטוף כדי לברוח מהחוטפים שלו בכל סרט הוליוודי גנרי. מכירים את זה? שהסחת דעת, בלבול או שאננות של החוטפים מאפשרים לכוכב הסרט לברוח מהדלת האחורית? אז ככה.
בסופו של דבר, לשמור על שחקן שנמצא בלי הכדור זו עבודה מתישה ומעייפת שעשויה להכניס אותך כשומר לשאננות טבעית. ואת השאננות הזאת – אפשר בקלות לנצל. איך? בחיתוך מהיר וזריז לכיוון הסל בתוספת מסירה מדויקת ומתוזמנת היטב למיקום הנכון. בקיצור – באמצעות בק-דור. פעולה ותגובה.
לדוגמה כאן, תראו איך בכל הפעמים מצליח גיא פניני לזהות את הבלבול, העייפות ו/או השאננות של השומר הנגדי, וביחד עם החותך הנהדר לתזמן מהלך בק-דור מושלם שמסתיים בשתי נקודות קלות. אומנות לא?
ומתי עוד משתמש גיבור הסרט בדלת האחורית? נכון, כשיש מישהו יותר חשוב ממנו שהשומרים צריכים להתעסק בו. לדוגמה, שוטרים שבאים לביקורת ושואבים את כלל תשומת הלב של החוטפים. בדיוק בזמן הזה, נפתח חלון לכוכב הסרט לברוח מהדלת האחורית. ובדיוק ככה, במידה והשחקן עם הכדור, זה ממנו ההגנה מרגישה מאוימת, מרגיש בתשומת לב מיוחדת שניתנת לו במקום למצ'אפ של שומריו, צעד שעשו האחרים לעברו או רק מבט חד אליו במקום לשחקנים האחרים על המגרש – הוא מפעיל את אופציית הבק-דור. פעולה ותגובה.
ממש כמו כאן, כשגיא פניני מזהה שהשומרים מרוכזים קצת יותר מידי בו וקצת פחות מידי במצ'אפ שלהם ומיד מנצל את זה כדי להעניש אותם על ששכחו מהמטרה האמיתית שלהם. באמת אומנות.
אני מניח שהבנתם למה שם הטור הוא התרגום המילולי של מושג הבק-דור. הבק-דור היא התגשמות התיאוריה של אייזק ניוטון. המוסר והחותך צריכים לזהות מקרה שקורה על המגרש (שאננות יתר של שחקן או תשומת לב הגנתית מיוחדת) ולהעניש את הצד השני באמצעות תגובה מתאימה ומבוצעת היטב. ומעבר לכך שאני מקווה שהצלחתי להעביר מה זה חיתוך הבק-דור, מתי משתמשים בו, איך משתמשים בו ועד כמה צפויים ונדושים הם סרטים הוליוודים – אני מכוון גבוה יותר. אני מקווה שהצלחתי להעביר על מה הכדורסל נשען. על פעולה ועל תגובה. על החוק השלישי של ניוטון. נתראה בשבוע הבא!